ugrás a lényegre   ugrás a hírekre
Magyar Vakok és Gyengénlátók Bács-Kiskun Megyei Egyesülete

Menü

Sztakó Krisztina harmadik előadása


FELJEGYZÉS

Készült 2021. 10. 08 -án 13 órai kezdettel a Magyar Vakok És Gyengénlátók Bács-Kiskun Megyei Egyesületének megbeszélésén, mely a Szemléletformáló trénerek részvétele gyakorlati foglalkozásokon és szemléletformáló rendezvénysorozat (Pályázati azonosító: NEAO-KP-1-2021/8-000396) előadása is egyben.

A megbeszélés a Google Meet felületén valósult meg. Hanganyag került rögzítésre.
Krisztina a tőle megszokott temperamentumossággal azonnal „röpdolgozattal" fogadta a hallgatóságot. Minden résztvevőnek egy rövid „szemléletformáló előadást" kellett tartania, a szemléletformálni kívánt korcsoport pontos megjelölésével.
Csapatunk a már elhangzott előadások alatt számtalan információval gazdagodott és bőséggel sorakoztak a választható témakörök, képzés alatt álló trénereinknek mégis az alábbi témakörök voltak a legszimpatikusabbak
• Látássérültek segítése a mindennapokban (etikett, hogyan segítsünk, szituációk és példák ismertetése)
• Játékos kezdet (interaktivitásra sarkalló feladatok - honnan tudja a látássérült, hogy a kérdés valóban neki szól? Vállérintés, majd kérdés kontra levegőben lógó kérdés, amire mindenki megpróbál válaszolni) - A többi témakörnél is visszacsatolhatunk hozzá, „emlékeztek, hogy...?"
• Korosztály szerinti bontás - kinek mit mondunk és mit mondhatunk el, milyen részletességgel?
• Szemléletformálás középiskolában (látássérültek a közösségi médiában, híres látássérültek és oktatóvideóik - a kamaszok figyelmét ezzel lehet a leginkább lekötni-, saját tapasztalatok ismertetése, hogyan lát egy gyengénlátó - megszerkesztett képek segítségével szemléltetés, interaktivitás megtartása)
• Szemléletformálás fontossága felnőtt korban
• Látássérültek az oktatásban, milyen lehetőségeik vannak?
• Gyakorlati szemléltető feladatok (Sztakó Krisztina előadásában): labirintus fehérbottal, hogyan ültessünk le egy látássérültet, méterrudak követése bekötött szemmel, fehérbottal vagy nélküle, víz töltése pohárba bekötött szemmel, letakart tárgyak kitapintása, Távszem kipróbálása, fémpénz válogatása, aláírás kipróbálása

Korcsoportok szerinti bontás:
- Gyermekek: rövid szöveges ismertetés, melyben szerepel, hogy ki a látássérült, hogyan tudunk hatékonyan segíteni.
Gyakorlatias szemléltetés (fehérbotos közlekedés kipróbálása, vakvezetőkutya, vakos játékok, mint sakk, dominó, anyagfelismerő játék, praktikus eszközök, mint színfelismerő, beszélő óra és vérnyomásmérő)
- Felnőttek: hosszabb szöveges felvezetés, egyesület részletesebb bemutatása, ki a látássérült kibontása részletesen - gyengénlátó, aliglátó, vak-, látássérülés és látásvesztés okai, elemi rehabilitáció, látássérültek számára kialakított oktatási rendszer ismertetése
Gyakorlatban fehérbot, vakvezetőkutya, braille eszközök, praktikus digitális eszközök - felolvasók számítógépen, telefonon-
- Speciális célcsoport (pl. pedagógusok): megegyezik a felnőttekével, azonban érdemes a rájuk vonatkozó törvényi hátteret ismertetni, amennyiben látássérülttel kerülnek kapcsolatba.
- Ha a speciális közeg látássérültekből áll (vakság és gyengénlátás közti különbségek, azaz a vakság egyszerűsége és a gyengénlátás bonyolult labirintusa)

Krisztina minden elhangzott előadást követően a gyermekek őszinteségével és naivságával igyekezte keresztkérdések elé állítani a jövő szemléletformálóit, a kapott válaszok függvényében pedig javította a kijelentések helyességét.
Krisztina kihangsúlyozta, - bár trénereink közül senki sem esett ezen csapdába-, a pozitív megerősítés mindig a legcélravezetőbb megoldás. A bűntudatkeltés rövid távon hatásosabb lehet, azonban már önmagában ezen eszközhöz nyúlni sem túlzottan etikus.

doboz alja
oldal alja