- Szolgáltatásaink
- Az MVGYOSZ szolgáltatásai
- Partner szervezeteink szolgáltatásai
- Akadálymentes világ
- Dokumentumok
- Pályázatok - Támogatások
- Irodalmi pályázataink
- Hogyan látod a nem látókat? Rajzpályázat
- Szemléletformálás
- Rólunk szól
- Nekünk szól
- Vakok Világa (archívum)
- Partnereink - Szponzoraink
- Akikre büszkék lehetünk
- Egyesületünkről
- Adatvédelmi és adatkezelési szabályzat
- Hirdetések
A vegyes használatú helyeknek biztonságosnak kell lenniük!
A WBU közleménye a 2017. október 15-i "Fehérbot világnapja" alkalmából
Október 15. a Fehérbot világnapja (White Cane Safety Day), melynek alkalmából a közvéleményben tudatosítani kell a vakok és gyengénlátók önálló és biztonságos közlekedésének fontosságát. A vakok és gyengénlátók által leggyakrabban használt közlekedési segédeszköz világszerte a fehérbot. A fehérbot a szabadság, az önállóság és a bizalom jelképévé vált a világon mindenhol, mivel használata révén a vakok önállóan és biztonságosan tudnak közlekedni.
Miközben a Fehérbot világnapját ünnepeljük a Vakok Világszövetsége (WBU) az egyre gyakoribb "vegyes használatú terekre" (Shared Spaces) hívja fel a figyelmet. A vegyes használatú terek olyan közterületek, melyek egyre nagyobb számban találhatók - főleg - a városközpontokban, ahol ugyanazon a területen közlekednek és így, spontán módon találkoznak gyalogosok, járművek és kerékpárosok. A WBU aggodalmát fejezi ki amiatt, hogy a vegyes használatú terek - nem megfelelő tervezés és/vagy kivitelezés esetén - fokozott kockázatot jelentenek a vakok és gyengénlátók számára. A WBU a vegyes használatú terekkel kapcsolatban kidolgozott egy Állásfoglalást (angol nyelven), mely a kormányzatok és várostervezők számára tartalmaz és vázol olyan, a vegyes használatú terek tervezése és kivitelezése során figyelembe veendő alapelveket és ajánlásokat, melyek betartásával biztosítható a vak és gyengénlátó gyalogosok akadálymentes hozzáférhetősége és biztonságos közlekedése.
A WBU felállított egy, a WBU pénztárnoka, Martine Abel-Williamson által vezetett bizottságot, mely figyelemmel kíséri a vegyes használatú terekkel kapcsolatos kérdéseket, és további szabályokat és ajánlásokat dolgoz ki. Mint magyarázza, a vegyes használatú tereken belül közlekedő gyalogosok, járművezetők és kerékpárosok útirányuk és mozgásuk egymás számára történő jelzésekor a közöttük lévő szemkontaktusra támaszkodnak. "Mi, vakként vagy gyengénlátóként azonban hátrányos helyzetben vagyunk, mivel nem tudunk szemkontaktussal megbizonyosodni arról, hogy a járművezetők és a kerékpárosok észrevettek-e minket, így azt sem tudjuk eldönteni, hogy biztonsággal közlekedhetünk-e a vegyes használatú zónákon belül". Azt is megjegyzi, hogy a vak és gyengénlátó gyalogosok számára a csendes (elektromos vagy hibrid meghajtású) járművek fokozott kockázatot jelentenek, mivel az általuk kibocsájtott hang az észlelhetőséghez nem elegendő, azt meghallani - különösen a vegyes használatú terekben - igen nehéz.
Abel-Williamson kiáll amellett, hogy a kormányoknak és a várostervezőknek el kellene érniük azt, hogy a gyalogosok, a gépjárművezetők figyelemfelkeltő programok és kampányok keretében megismerhessék és tisztában legyenek a vegyes terek biztonságos használatának módjával. "Azt is elvárjuk, hogy a biztonságos vegyes használatú terekre vonatkozó, megfelelő műszaki előírások bekerüljenek az országok közlekedésrendészeti törvényeibe és az önkormányzatok rendeleteibe."
A WBU szilárdan kiáll amellett, hogy a vakoknak és gyengénlátóknak olyan akadálymentesen hozzáférhető világban kell élniük, melyben biztonságosan és könnyen lehet közlekedni, illetve tájékozódni. A Fehérbot világnapja alkalmából a Vakok Világszövetsége felszólítja a kormányzatokat, a város-tervezőket és egyéb érdekelteket arra, hogy a vakokat és gyengénlátókat is vonják be a vegyes használatú terek kialakításának minden fázisába, és egyeztessenek velük, mind a tervezés, mind a kivitelezés és a biztonságos, vegyes használatú terek figyelemmel kísérése során.
A WBU meggyőződése az, hogy a gyalogosok, különösen a vak és gyengénlátó gyalogosok biztonságosabb közlekedése érdekében a vegyes használatú terekkel kapcsolatban további vizsgálatokat és elemzéseket kell végezni, valamint a közvélemény figyelmét is fel kell hívni a vegyes használatú terek sajátosságaira.
A WBU Vegyes használatú terek tárgyában kiadott részletes állásfoglalása az alábbi linkről tölthető le (angol nyelven):
http://www.worldblindunion.org/English/our-work/Pages/Position-Statements.aspx
http://www.mvgyosz.hu/nemzetkozi-hirek
Vakok Világa 2017. november