- Szolgáltatásaink
- Az MVGYOSZ szolgáltatásai
- Partner szervezeteink szolgáltatásai
- Akadálymentes világ
- Dokumentumok
- Pályázatok - Támogatások
- Irodalmi pályázataink
- Hogyan látod a nem látókat? Rajzpályázat
- Szemléletformálás
- Rólunk szól
- Nekünk szól
- Vakok Világa (archívum)
- Partnereink - Szponzoraink
- Akikre büszkék lehetünk
- Egyesületünkről
- Adatvédelmi és adatkezelési szabályzat
- Hirdetések
TÁJÉKOZTATÁS A KÖZLEKEDÉSI KEDVEZMÉNYEKET ÉRINTŐ VÁLTOZÁSOKKAL KAPCSOLATBAN
A pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokkal összefüggő egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 402/2017. (XII. 15.) kormányrendelet 2018. január 1-jétől módosította a súlyos mozgáskorlátozott személyek közlekedési kedvezményeiről szóló 102/2011. (VI. 29.) kormányrendeletet.
Már itt felhívjuk a figyelmet arra, hogy az új rendelkezéseket kizárólag a 2017. december 31-ét követően kiadott támogatást megállapító határozatok esetén kell alkalmazni. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a 2017. évben kiadott határozatok alapján indult eljárást még a korábbi szabályok (pl. hitelfelvételi kötelezettség, stb.) figyelembe vételével kell lefolytatni.
Ez évtől az egyik leglényegesebb változás, hogy a személygépkocsi szerzési támogatás (legyen az akár új, akár öt évnél nem régebbi használt gépkocsi) igénybe vétele esetében már nem kötelező a hitelfelvétel. Az új személygépkocsi szerzésekor a támogatásban részesülő az ún. közvetítő szervezettel már nem kölcsön-, hanem adásvételi szerződést köt. Ennek következtében a támogatással szerzett személygépkocsi közvetlenül a támogatott személy tulajdonába kerül. Ugyanez a helyzet az öt évnél nem régebbi használt személy gépkocsi támogatással történő megvásárlása esetén is. A különbség csak annyi, hogy használt gépkocsi esetén az adásvételi szerződés nemcsak a közvetítő szervezettel, hanem bármelyik belföldi autókereskedővel is megköthető.
Bár hitelfelvételi kötelezettség már nincs, azért arra most is van lehetőség, hogy - ha szükséges - a támogatott személy a személygépkocsi megvásárlásához kölcsönt vegyen igénybe. Ennek lehetőségéről, feltételeiről a közvetítő szervezet tájékoztatja az érintetteket a jogosultság megállapító határozat véglegessé (korábbi szóhasználat alapján: jogerőssé) válását követő 30 napon belül.
A szerzési támogatás érdekében az adásvételi szerződést a jogosultság megállapításáról rendelkező határozat véglegessé válását követő 4 hónapon belül (korábban ez az időtartam 3 hónap volt) meg kell kötni. Ellenkező esetben az érintett a támogatást nem használhatja fel.
Nagyon fontos, hogy az új szabályozás szerint a személygépkocsi forgalomba helyezése, illetve tulajdonjogának átírása iránt a szerzési támogatás jogosultjának kell eljárnia a közlekedési igazgatási hatóságnál.
Úgyszintén neki kell intézkednie az elidegenítési tilalom járműnyilvántartásba történő bejegyzése érdekében is az állam javára.
Az elidegenítési tilalom bejegyeztetésének elmulasztása azzal a következménnyel jár, hogy az érintettnek a kapott támogatást vissza kell fizetnie.
A támogatással vásárolt személygépkocsi - legyen az akár új, akár használt - az adásvételi szerződés megkötését követő 3 évig nem idegeníthető el.
Bár a MEOSZ a közlekedési támogatási rendszer átalakítására vonatkozóan további javaslatokat is benyújtott a kormányzat részére, a szabályozásban az említetteken túl komolyabb változás nem történt.
Az új személygépkocsikkal összefüggésben járó szerzési támogatás esetén továbbra is fennmaradt a típuskényszer, illetve nem változtak a moped, valamint kerekesszék vásárlásának támogatására vonatkozó, illetve az átalakítási támogatással kapcsolatos szabályok sem.
Gulyásné dr. Bölkény Ágota
http://www.meosz.hu/blog/tajekoztatas-a-kozlekedesi-kedvezmenyeket-erinto-valtozasokkal-kapcsolatban/
Vakok Világa 2018. február