- Szolgáltatásaink
- Az MVGYOSZ szolgáltatásai
- Partner szervezeteink szolgáltatásai
- Akadálymentes világ
- Dokumentumok
- Pályázatok - Támogatások
- Irodalmi pályázataink
- Hogyan látod a nem látókat? Rajzpályázat
- Szemléletformálás
- Rólunk szól
- Nekünk szól
- Vakok Világa (archívum)
- Partnereink - Szponzoraink
- Akikre büszkék lehetünk
- Egyesületünkről
- Adatvédelmi és adatkezelési szabályzat
- Hirdetések
Pont ez a nap - Centenáriumi program a Játék világnapján
Játszva tanultak a látássérült emberek mindennapjairól azok a diákok, akik vendégként érkeztek az MVGYOSZ székházába, és játszani hívtuk a látássérült felnőtteket is. Így ünnepeltük együtt a Játék világnapját 2018. május 28-án hétfőn a Pont ez a nap című centenáriumi rendezvényen.
Kép: A kép bal oldalán nagyon halványan látszik egy fél gyerekarc. A gyerek a kezével és egy segítő kézzel egy okostelefont tart egy bemutató mappában lévő 5.000 forintos képe fölé.
Az MVGYOSZ Centenáriumi év programsorozatában azonban nem csupán egyetlen nap szólt a játékról. Az MVGYOSZ hírlevelében még április elején hathetes Braille-rejtvény játékot indítottunk olvasónk, Gergye Imre ötlete alapján. A feladvány sorozatot helyesen megfejtők közül három szerencsést sorsolt ki május 28-án, hétfőn a rejtvény kitalálója a „Pont ez a nap" című rendezvény megnyitóján. A helyes megfejtést - ami a Braille-írás feltalálásának helyszíne, azaz Párizs városa volt - beküldők közül három szerencsés fejenként 5000 Ft-os vásárlási utalványt nyert az MVGYOSZ segédeszközboltjába. A nyertesek: Deme János (Mátészalka), Lebcelterné Veiland Orsolya (Székesfehérvár) és Sáfrányné Kobli Írisz (Mosonmagyaróvár).
Ugyancsak a megnyitó keretében hirdettük ki és díjaztuk a Bieber Mária által megalkotott Pontról pontra társasjáték névadóját. A még 2017-ben meghirdetett ötletpályázatra 12 jelentkező több mint 50 névjavaslatot küldött be, melyek közül az MVGYOSZ elnöksége és a Braille-bizottság tagjai választották ki a legjobbat. A névadó, Árvay Mária nyereménye az első Pontról pontra társasjáték volt, amit a szövetség munkatársa készített el az ötletgazda prototípusa és ötletei alapján.
Bieber Mária elmondta, hogy a társasjáték kitalálása során nemcsak a Gyengénlátók Általános Iskolájában pedagógusként szerzett tapasztalatait hasznosította, hanem az évek óta általa vezetett játékklub foglalkozásain a látássérült felnőttekkel megélt élményeit is. Tapasztalata szerint nemcsak olyan játékból van kevés, amit látássérültként lehet játszani, hanem olyanból is, amivel látássérült és ép látású gyerekek vagy felnőttek tölthetik együtt tartalmasan a szabadidejüket. A Pontról pontra társasjáték célja nem csupán a Braille-írással kapcsolatos ismeretek átadása, hanem annak megtapasztaltatása is, hogy hogyan érzékelhető, fedezhető fel a világ látás nélkül. A játékot egyaránt ajánlja a pontírást még tanuló és az azt már jól ismerő játékos kedvű gyerekeknek és felnőtteknek is. Erre az alkalomra elkészültek a társasjáték első példányai, amit ki is próbálhattak az érdeklődők, miközben személyesen beszélgethettek annak megalkotójával.
Kép: Hat gyerek, 3 fiú és 3 lány áll a nagy Braille-nyomtató mellett, amely a kép előterében látható. A papírtovábbító és alkatrészek látszanak a gyerekek előtt.
A Pont ez a nap című rendezvényen a Komáromi Jókai Mór Gimnázium 7. osztályos tanulóit is vendégül láttuk. Az "Adj egy ötöst" iskolai érzékenyítő program keretében invitáltuk őket egy izgalmas csapatversenyre. A 30 diák hat csapatot alkotva, játékos formában ismerkedett meg a szövetség szolgáltatásaival és a látássérült emberek életét megkönnyítő segédeszközökkel. A Braille-könyvtárban nemcsak kipróbálhatták a Braille-írógépet, hanem meg is kellett találniuk a síkírásos könyvek Braille párját és rövid szavakat is el kellett olvasniuk Braille-ábécé használatával. A Bodor Tibor Hangoskönyvtárban híres hangokat kellett felismerniük, amit a játékvezetők azzal is megnehezítettek, hogy a hírességek visszafelé beszéltek. A Digiszem fantázianevű állomáson azt tapasztalhatták meg, hogy hogyan segítik az okoseszközök a vak embereket, így többek között karakter- és pénzfelismerő, valamint QR-kód leolvasó alkalmazásokat is kipróbálhattak. A Pontról pontra társasjáték mellett megismerkedhettek a tapintható sakkal és más, látássérültek számára adaptált játékokkal is. A nap során megszerzett tudásukat a program elején és végén kitöltött totó segítségével ellenőrizhették, a legtöbb pontot szerző csapatok pedig értékes könyvjutalomban részesültek.
A csapatverseny minden állomásán vak és gyengénlátó munkatársainkkal és önkénteseinkkel találkozhattak a diákok, ami számos lehetőséget adott a beszélgetésre, a látássérült emberek mindennapjaival kapcsolatban felmerült kérdéseik megválaszolására. Szó esett ezekben a beszélgetésekben a fehérbotos és vakvezetőkutyás közlekedésről, arról, hogy miért lesz valaki látássérült, hogy hogyan tanulnak és dolgoznak a vak vagy gyengénlátó emberek, mivel töltik a szabadidejüket és miben szorulnak segítségre. A nap végén a diákoktól kapott visszajelzésekből megtudtuk, hogy mindenkinek volt kedvenc állomása és hogy nem volt olyan feladat, ami ne lett volna népszerű.
A közös játék újabb és újabb kérdéseket indított el a résztvevő fiatalokban, melyek közül egyet szeretnénk kiemelni: "hogyan tudnak a látássérültek boldogok lenni?" Ön, kedves olvasó, mit válaszolna a kérdést feltevő kislánynak? Írja meg nekünk a kapcsolat@mvgyosz.hu e-mail címre vagy postázza Puskás Anett részére, az MVGYOSZ postacímére (MVGYOSZ 1406 Budapest, Pf. 44.). A borítékon tüntesse fel: „Hogyan tudnak a látássérültek boldogok lenni?" szöveget.
Megígérjük, hogy a programon részt vett tanulóknak továbbítjuk a válaszokat, ráadásként pedig a legjobban sikerült írásokat lapunkban is megjelentetjük.
Németh Orsolya
Vakok Világa 2018. augusztus