- Szolgáltatásaink
- Az MVGYOSZ szolgáltatásai
- Partner szervezeteink szolgáltatásai
- Akadálymentes világ
- Dokumentumok
- Pályázatok - Támogatások
- Irodalmi pályázataink
- Hogyan látod a nem látókat? Rajzpályázat
- Szemléletformálás
- Rólunk szól
- Nekünk szól
- Vakok Világa (archívum)
- Partnereink - Szponzoraink
- Akikre büszkék lehetünk
- Egyesületünkről
- Adatvédelmi és adatkezelési szabályzat
- Hirdetések
Október 22-én este vehette birtokba a nagyközönség a 3-as metró megújult déli szakaszát. A megállók akadálymentesítésében az MVGYOSZ is közreműködött. Ennek zárásaként bejáráson győződtünk meg arról, hogy a 3-as metró a látássérült utasok számára is jól használható lesz.
A budapesti 3-as metróvonal rekonstrukciójában a szövetség akadálymentesítéssel foglalkozó munkatársai és megbízott rehabilitációs környezettervező szakmérnöke a kezdetektől fogva részt vesznek. A Budapesti Közlekedési Központtal és a BKV Zrt.-vel kialakult jó együttműködés keretében az elmúlt években folyamatosan közreműködtünk a metróvonal felújítására vonatkozó koncepcióalkotásban, az egyes állomások akadálymentesítésével kapcsolatos tervegyeztetéseken, a taktilis burkolati jelzések kialakítására szolgáló anyagok és mintafelületek véleményezésében és az elkészült állomások helyszíni ellenőrzésében is. Az MVGYOSZ munkatársai ezen tárgyalások során a vak és gyengénlátó utasok szempontjait egyaránt képviselték, azaz a taktilis burkolati jelzések elhelyezésével és kialakításával, a padló- és falfelületek kontrasztosságával és káprázásmentességével, a megvilágítással, a lépcsőélek kontrasztos jelölésével, a mozgólépcsők haladási irányát jelző ATS-rendszerrel, a liftek taktilis jelölésével és kezelőpaneljének kialakításával, illetve az állomásokhoz kapcsolódó aluljárók és felszíni közlekedési kapcsolatok akadálymentesítésével kapcsolatban fogalmaztak meg elvárásokat és javítási javaslatokat.
A 3-as metró északi szakaszát, vagyis a Dózsa György úttól Újpest Központig tartó állomásokat már tavaly tavasszal átadták. Ezeken az állomásokon lecserélték a padlóburkolatot, a taktilis jelzések pedig a járófelület anyagából lettek kialakítva. A déli szakasz most megújult állomásain egy kivétellel (Ecseri út) mindenhol a régi padlóburkolat került felújításra, melyre fém elemekből álló taktilis vezetősávokat és figyelmeztető jelzéseket telepítettek. Ezeken az állomásokon mozgólépcsők továbbra sincsenek, két esetben pedig (Ecseri út és Pöttyös utca) a liftek is csak később készülnek el. Az aluljárók felújítása és a felszíni akadálymentesítés most sem része a projektnek, azokra terv szerint később kerül sor.
A helyszínbejárás pozitív eredménnyel zárult: az MVGYOSZ munkatársai komoly hibát nem találtak, mindössze néhány apróbb javítást kértek, melyek a beruházó tájékoztatása szerint rövid időn belül elkészülnek.
A Kőbánya-Kispest végállomás utasforgalmi terei nem kerültek felújításra, mivel azokat alig több mint tíz éve alakították át. Ennek ellenére az MVGYOSZ munkatársai ezt az állomást is bejárták és hamarosan megküldik a BKV-nak az ott található taktilis burkolati jelzések felújítására és cseréjére irányuló javaslataikat.
Most a projekt legnehezebb része, a középső, Lehel tér és Népliget közti állomások felújítása következik, melyeket november 8-ával zárnak le. A felújítással hatályba lépő forgalmi rendről a BKK a későbbiekben tesz közzé részletes tájékoztatást. A középső szakasz állomásain a taktilis burkolati jelzések és a liftek tervezése már befejeződött, az átadást jelenleg 2022 végére tervezik.
Németh Orsolya szakmai vezető
Vakok Világa, 2020. november